رهبران برند - Brand Leadres

آموزش برندینگ

رهبران برند - Brand Leadres

آموزش برندینگ

رهبران برند - Brand Leadres

موسس : مرجان جانقربان
مدرس،مشاور و طراح برند / پزشک تغذیه / مدرس و نوازنده ویولن


دفتر مرکزی مجموعه : خ ارم، شیراز، ایران

شماره در تلگرام :
09217951081

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas)  ابزاری مدیریتی و کارآفرینانه است که به شما اجازه می‌دهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا  آن‌ را به چالش کشیده و یا در آن چرخش (Pivot) ایجاد کنید.

این بوم جدولی 9 بخشی است که بخش‌های مختلف یک محصول یا ایده شامل ارزش پیشنهادی، زیرساخت‌ها، مشتری‌ها و منابع درآمد را مشخص می‌‌کند، که در ادامه به توضیح این 9 بخش خواهیم پرداخت :

 بخش مشتریان (Customer Segments) : در این بخش شما باید مشتریان و کاربران هدف خود را لیست می کنید. برای مثال اگر اسنپ را در نظر بگیرید، شما باید در بخش مشتریان مسافران و راننده ها را وارد کنید و یا اگر شبکه اجتماعی مثل فیس بوک را در نظر بگیرید، باید در این بخش افرادی که پروفایل ایجاد می کنند و شروع به فعالیت می کنند (کاربران) و همچنین تبلیغ کنندگان (مشتریان) را بنویسید.

ارزش پیشنهادی (Value Proposition) : ارزشی است که شما به هر بخش از مشتریان خود ارائه می کنید مثلا ارزش پیشنهادی که اسنپ به مشتریان خود ارائه می کند قیمت های پایین است و ماشین در سریع ترین زمان ممکن در اختیار مسافران است و ارزشی که به رانندگان خود ارائه می کند ، این است که در هر قسمتی از شهر باشند درخواست سفر دارند و همچنین هیچ اجباری برای تعداد سفر در روز و زمان کاری نیز ندارند.

کانال های ارتباطی (Channels) : در این بخش شما کانال ها و راه هایی که از طریق آن ارزش پیشنهادی خود را به دست مشتری میرسانید لیست میکنید. مثلا استارتاپ زود فود از طریق دو کانال اپلیکیشن و وبسایت با مشتریان خود در ارتباط است.

ارتباط با مشتریان (Customer Relationships) : شما در این بخش فعالیت هایی را که قرار است در راستای حفظ رضایت مشتری و تقویت ارتباط با مشتری انجام دهید را لیست می کنید. برای مثال پشتیبانی مشتری یا خدمات پس از فروشی که شما به مشتریان خود ارائه می دهید. به طور خلاصه می توان گفت این بخش تمام فعالیت هایی که شما در طول مسیر خرید یک مشتری از زمانی که با شما آشنا می شود تا زمانی که خرید خود را انجام می دهد و حتی بعد از آن را شامل می شود.

 

جریان درآمد (Revenue Streams) : در این بخش شما مشخص می کنید که از چه طریقی و به چه میزان قرار است درآمد داشته باشید. یک شرکت می تواند چندین روش درآمدزایی داشته باشد که شما باید تمام آنها را با جزییاتی کامل و به همراه اعداد و ارقام در این بخش بنویسید.

مثلا در مورد اسنپ یکی از روش های درآمدی همان 13 درصد کمیسیون برای هر سفر می باشد که از راننده دریافت می کند و یا شاید شیوه درآمدی برای یک وبسایت فقط تبلیغاتی که درون سایت دریافت می کند باشد. توجه داشته باشید که یک کسب و کار می تواند چندین روش درآمدزایی داشته باشد که شما می بایست تمامی آنها را در این بخش لیست کنید

 

شرکای کلیدی (Key Partners) : در این بخش باید ارتباطاتی که به رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد را وارد نمایید. این بخش می تواند شامل دیگر شرکت ها، ارگان های دولتی، نهادها و… باشد. این بخش را با هم تیمی یا بنیانگذار اشتباه نگیرید. برای درک بهتر این بخش به مثال زیر توجه کنید :

فرض کنید استارتاپ شما شبیه به استارتاپ زود فود باشد. شما اگر بخواهید بخش شرکای کلیدی را برای کسب و کار خود پر کنید قطعا اپلیکیشن بازار و یا شاید برخی از مجلات و وبسایت ها که به تبلیغ شما می پردازند و یا حتی بزرگترین و معروف ترین رستوران های تهران که باعث هرچه زودتر برند شدن شما می شود را باید وارد این بخش کنید.

 

فعالیت های کلیدی (Key Activities) : فعالیت هایی هستند که شما باید برای پیشبرد یک پروژه و طی کردن مسیر  آنها را انجام دهید. مثل تبلیغات ، بازاریابی ، توسعه محصول و

 

منابع کلیدی (Key Resources) : منظور منابعی است که شما در طول مسیر پروژه به آنها نیاز دارید. مثل منابع مالی برای تبلیغات ، حقوق کارمندان و…  یا منابع انسانی مثل برنامه نویس ،  تیم پشتیبانی ، تیم بازاریابی و… یا حتی دفتر کار برای استقرار کارکنان نیز جزء منابع فیزیکی دسته بندی می شوند.

ساختار هزینه ها (Cost Stracture) : در این بخش شما هزینه های انجام پروژه را باید لیست کنید که عمدتا به دو دسته هزینه های ثابت (هزینه اجاره دفتر ، حقوق کارکنان و…) و هزینه های متغیر (هزینه پهنای باند ، تبلیغات و…) تقسیم می شود که معمولا هزینه های متغیر بسته به میزان توسعه کسب و کار شما متفاوت است.

 بخش سمت راست بومتمرکز اصلی این بخش از بوم روی مشتری است. می توان از این بخش برای ایده پردازی نیز استفاده کرد. معمولا این کار را با دو بخش ارزش پیشنهادی و بخش مشتریان شروع می کنند.

بخش سمت چپ بومتمرکز اصلی این بخش از بوم روی کسب و کار است. این بخش کاملا منطقی است شامل حقایق و واقعیت ها می شود.

ترکیب بخش سمت راست و سمت چپ بوم به همراه بخش ارزش پیشنهادی که در مرکز قرار دارد تبادل ارزش میان کسب و کار شما و مشتریانتان را نشان می دهد.

منبع: داناپ

 

 


  • رهبران برند

لطفا برای اطلاع از نحوه واریز وجه و دریافت فایل مورد نظر نام فایل را به شماره 09217951081  ارسال بفرمایید.


قیمت : 45 هزار تومان




  • رهبران برند

  • رهبران برند

تصمیم‌گیری یک اصل بسیار مهم برای موفقیت در کسب‌وکارها محسوب می‌شود، خصوصا تصمیمات تیم بازاریابی که نقش بسیار مهمی در سازمان‌ها دارند. هر چه این تصمیم با آگاهی بیشتر و صحیح‌تر صورت بگیرد، بدون تردید نتیحه‌بخش‌تر خواهد بود. تحقیقات بازاریابی درصدد کمک به مدیران و تیم‌‌های بازاریابی است تا در تصمیم‌گیری‌ها به درستی عمل کنند. زیرا هر اشتباه کوچک ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری را به بار آورد.

در علم بازاریابی، تحقیقات بازاریابی را این‌چنین تعریف می‌کنند: تحقیقات بازاریابی عبارت است از فعالیت‌هایی که ارتباطات لازم بین مصرف‌کنندگان، خریداران، عامه‌ی مردم و مدیران بازاریابی را از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند. از این اطلاعات در تجزیه تحلیل مسائل و بهره‌گیری از فرصت‌های بازاریابی استفاده می‌شود.

کاربردهای اصلی تحقیقات بازار

اغلب افرادی که به دنبال اجرای تحقیقات بازاریابی هستند، مسئول بازاریابی یک سازمان بزرگ، بنیانگذار یک استارت‌آپ و یا مدیرعامل یک شرکت در حال توسعه هستند که اغلب می‌خواهند بدانند:

  • آیا این محصول برای ما سودآور خواهد بود؟
  • چگونه می‎‌توانیم کسب‌وکارمان را توسعه بخشیم؟
  • آیا بازار محصولات ما در حال رشد است؟
  • آیا ما مخاطبان صحیحی را مورد هدف قرار داده‌ایم؟
  • چگونه می‌توانیم مشتریان‌مان را به خوبی بشناسیم؟

و ده‌ها سوال دیگر که به فهم بهتر خواسته‌ها و نیازهای مشتریان و خریداران کمک می‌کند. در واقع هر جایی که نیاز به تصمیم‌گیری باشد، تحقیقات بازاریابی می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.

اما برای این‌که تحقیقات بازاریابی به نتایج صحیحی دست پیدا کند و پاسخ سوالات بالا به درستی پاسخ داده شود، باید فرآیند تحقیقات بازاریابی به درستی طی شود. در ادامه ۵ مرحله‌ی بسیار ضروری در تحقیقات بازاریابی را به شما معرفی می‌کنیم.


تعریف مسئله

اصلی‌ترین مرحله در تحقیقات بازاریابی تعریف مسئله‌ای است که با آن روبرو هستیم، در واقع ما باید قبل از هر کاری بیانی مختصر از مشکلی که با آن در سازمان روبرو هستیم را بیان کنیم. تعریف مسئله جهت تحقیق را برای ما مشخص می‌کند و به ما نشان می‌دهد که چه مسیری را باید طی کنیم؟

ما در این مرحله باید یک مشکل مدیریتی را به یک مشکل تحقیقاتی تبدیل کنیم و سپس به مرحله‌ی بعدی برویم. مشکل مدیریتی یک مشکل عمومی است، به عنوان مثال مدیر می‌گوید که فروش ما کم است و شما باید این مشکل را از دید تحقیقاتی نگاه کنید، در واقع این مشکل را جزئی‌تر کنید، آیا روش تبلیغات ما با مشکل روبرو است؟ آیا بسته‌بندی محصول با مشکل مواجه است و … .

تنظیم طرح تحقیق

بعد از این‌که مسئله‌ و مشکل تحقیقات بازاریابی خود را یافتید، باید بتوانید مسیر راه را مشخص کنید. در واقع طرح تحقیق مسیر انجام پروژه تحقیقاتی را به شما نشان می‌دهد. با آماده شدن این طرح، شما قادر خواهید بود تا جاهایی که ممکن است با مشکل روبرو شوید را شناسایی کنید. مسیر تحقیق را از زوایای گوناگون بررسی کنید.

در این مرحله شما باید نوع تحقیقاتی که باید از آن‌ها استفاده کنید را مشخص نمایید، به عنوان مثال باید مشخص کنید تحقیقات شما توصیفی هست، اکتشافی هست و یا علّی.

شناسایی تکنیک‌ها و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات

پس از مشخص شدن نوع تحقیق، گام بعدی تعیین منابع کسب اطلاعات است. دو نوع از داده‌هایی که معمولا در تحقیق استفاده می‌شوند عبارتند از: داده‌های اولیه و داده‌های ثانویه

داده‌های ثانویه داده‌هایی هستند که قبلا در پروژه‌های دیگر جمع‌آوری شده‌‌اند و هدف از جمع‌آوری آن‌ها اجرای پروژه‌ی تحقیقاتی کنونی نبوده است. این نوع از داده‌ها کم‌هزینه‌تر از داده‌های اولیه بوده و اغلب در دسترس هستند.

داده‌های اولیه: این نوع  از داده‌ها برعکس داده‌های ثانویه بوده و به طور مستقیم در رابطه با موضوع و پروژه خاص تحقیقاتی جمع‌آوری می‌شوند. هم‌چنین شما در این مرحله باید روش‌های مختلف جمع‌آوری داده‌ها را بررسی کنید و بهترین نوع را بیابید. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد: مثل مشاهده، پرسشنامه، نظرسنجی، مصاحبه گروهی و … که براساس نیاز خود باید یکی از آن‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کنید.

جمع‌آوری داده‌ها

تا این مرحله از تحقیقات بازار فقط مسیر راه را مشخص کرده‌ایم و هنوز هیچ کار اجرایی در رابطه با موضوع تحقیق انجام نشده است. اگر تمام مسیر را به درستی طی کرده باشید در این مرحله مشکلی ندارید، شما می‌توانید از هر روشی که مناسب تحقیق شما است استفاده کنید و به داده‌هایی مناسب دست پیدا کنید.

هر روشی ترفندهای خاصی دارد که باید آن‌ها را بدانید تا بتوانید به داده‌های صحیح دست پیدا کنید. بسیاری از سازمان‌ها این بخش از تحقیقات بازاریابی خود را برون‌سپاری می‌کنند، چون معتقدند به تخصص بسیار زیادی نیاز دارد و تمام تلاش‌های تحقیقاتی در این مرحله نمود پیدا می‌کنند.

تجزیه و تحلیل و تفسیر یافته‌ها

پنجمین و آخرین مرحله از تحقیقات بازاریابی به تجزیه‌تحلیل داده‌‌ها اختصاص دارد، همان‌طور که می‌دانید داده‌ها به تنهایی هیچ ارزشی ندارند و این نتایج و تحلیل‌ها هستند که ارزشمند بوده و در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهند کرد.

در پایان تمام تحقیقات بازاریابی یک سند گزارشی تهیه می‌شود که با انواع نمودارها و جداول طراحی شده است. این گزارش باید اطلاعات ساده و قابل فهمی را در اختیار تصمیم‌‌گیرنده که اغلب مدیر ارشد سازمان است، قرار دهد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از تحقیقات بازاریابی استفاده می‌کنند، تحقیقات اخیر نشان داده است که علت اصلی شکست بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در این است که از فرصت‌‌هایی که تحقیقات بازار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به خوبی استفاده نمی‌کنند.

ما در این مقاله ۵ مرحله‌ی اساسی که برای موفقیت در تحقیقات بازاریابی ضروری است را معرفی کردیم، برای اجرای هر کدام از این مراحل باید مراحل دیگری را نیز دنبال کنید. برای همین می‌بایست در این زمینه مطالعه کنید تا بتوانید به نتایج قوی دست پیدا کنید.

منبع: آی بازاریابی

این مطلب را هم مطالعه کنید :

رموز برندهای موفق دنیا

http://bozorganemodiriat.blog.ir/1397/05/26/brand-secrets-international



  • رهبران برند

لطفا برای اطلاع از نحوه واریز وجه و دریافت فایل مورد نظر نام فایل را به شماره 09217951081  ارسال بفرمایید.


قیمت : 35 هزار تومان

  • رهبران برند