اختصاصی موضوع آزاد:
کیم اسکات نویسنده ای است که در ارتباط با نحوه مدیریت موفق و به خصوص مدیریتهای تیمی مطالب زیادی نوشته در یکی از بررسیهایش او به سراغ ویژگیهای مدیران موفق در شرکتهایی مثل گوگل، توئیتر و .. رفته و نتایجی را که به دست آمده را میخواهیم در این مطلب به شما ارائه دهیم. با موضوع آزاد همراه باشید.
او معتقد است آنچه در اغلب مدیران موفق به چشم میخورد توجه آنها است و این توجه منظور توجه به کار نیست بلکه توجه به کارمندان مد نظر است تیمهای موفق سعی میکنند از فرصتهای کار گروهی برای بهره وری بالای کاری استفاده کنند و از کار کردن در کنار هم لذت میبرند.
این گروهها از طریق مشارکتهای فردی آموزشهای زیادی میبینند و به همین دلیل هم در زمینه کارشان رشد سریعتری را تجربه میکنند و در این زمینه هم مدیران به بهتر شدن روابط بین فردی تیمها کمک میکنند و خودشان هم وارد بحثها از دو شیوه ای که در ادامه می آید، میشوند.
گذشته
آنها سعی میکنند که در جریان تغییراتی که از گذشته تا کنون اتفاق افتاده باشند و بر کارهایی که در این روند موثر بوده ارزش قائلند و سعی میکنند انگیزه بیشتری به تیمشان بدهند.
آینده
آنها از گروه میپرسند که 3 تا 5 برنامه ای که برای آینده در نظر دارند را ارائه دهند و رفتار این مدیران به گونه ای است که هیچ درگیری در بین گروه به
وجود نیامده و افراد تیم به فعالیت بیشتر تشویق میشوند.
همدلی بی رحمانه
مدیران موفق زمانی با مشکلات تیم و کارهای گروهی همراه میشوند که این همراهی آنها موجب آسیب زدن به احساسات افراد آن تیم نشود به اعتقاد اسکات افراد گاهی اوقات نیاز دارند که خودشان با مشکلاتشان روبرو شوند و وارد شدن مدیر به این موضوعات تنها عکس العمل افراد را بدتر میکند.
اسکات این عکس العملها را به 2 دسته تقسیم کرده است که در یک طرف قضیه فرد از ابراز احساس خود مطمئن نیست و در طرف دیگر فرد مطمئن است که یا احساس رضایت میکند از این همدلی و یا در بلند مدت به مدیرش اعتماد پیدا میکند که در همه حالات هم مدیر نباید این احساسات را به کنترل خودش دربیاورد. تاکتیکهایی که اسکات پیشنهاد میدهد به شرح زیر است:
تنها اعلام کنید
انتقاد بخش بزرگی از کاری است که اغلب مدیران انجام میدهند بهترین کاری که شما میتوانید انجام دهید این است که اجازه دهید کمی زمان از مشکلی که به وجود آمده سپری شود و به گونه ای اعلام کنید که هر کس مشکلی داشت مستقیما به سراغ شما بیاید.
تقدیر کنید
به جای تمرکز روی نکات منفی که رخ داده اول از تیمتان برای قسمتهای مثبتی که اتفاق افتاده تقدیر کنید این تقدیر اگر به صورت جمعی و جلوی دیگر همکاران باشد هم موثر تر است و سپس به سراغ انتقاد کردن بروید.
کمک کنید
به افراد تیم بگویید که شما این جلسه را برای شنیدن حرفهای آنها در نظر گرفته اید و اجازه دهید در شروع مکالمه با شما احساس راحتی داشته باشند و این کار را با ارائه پیشنهاداتی انجام دهید.
راحت برخورد کنید
اگر میخواهید مکالمه شما با تیمتان به نتیجه برسد باید با صمیمیت بیشتری با آنها برخورد کنید و رفتاری دوستانه داشته باشید.
از صداقت استقبال کنید
زمانی که شما حالت تدافعی در مقابل حرفهای صادقانه داشته باشید هیچ کدام از اعضای تیم شما برای دفعه بعد با شما رو راست نخواهند بود .
مشخص کردن مسیر
اسکات معتقد است مدیران موفق نقشه راه را در هر جلسه برای تیمشان مشخص میکنند و راههای دستیابی به اهداف را برای آنها تبیین میکنند و به این صورت جای هیچ شبهه ای نمیماند.
گوش دادن
در جلساتی که برگزار میشود مدیران موفق صدای همه افراد گروه را شنیده و برای قرار گرفتن و شفافیت بیشتر وارد بحثها میشوند و به همین دلیل هم حرفهای این مدیران بیشتر و بهتر شنیده میشود.
این مدیران معمولا از روابط رو در رو به جای ایمیل کاری استفاده میکنند و از این طریق موضوعات مهمی را هم از تیمشان می آموزند. به اعتقاد اسکات در بسیاری از گروههای بزرگ علی رغم مهارتهایی که تک تک افراد گروه دارند، به دلیل رابطه ضعیف مدیران با هریک از آنها اهداف نهایی دست نیافتنی میشود. به اعتقاد او برای جلوگیری از این امر مدیران باید کارهای زیر را انجام دهند.
1- آموزشهای تیمی
حتی دستاوردهای کوچک هر یک از افراد باید توسط مدیر تقدیر و تشکر شود و از آنها برای آموزش دیگر افراد گروه کمک گرفته شود
2- توجه کردن
هیچ فردی در تیم نباید نادیده گرفته شود حتی ضعیف ترین و متوسط ترین فرد گروه هم باید مورد توجه مدیران قرار بگیرند تا بتوانند انتظارات آنها را برآورده کنند.
3- ارزیابی مهارتها
اگر فردی دارای استعداد و مهارت بسیاری است اما نمیتواند به خوبی از عهده انجام وظایف بر بیاید باید از خودتان بپرسید که آیا او را در سمت اشتباهی قرار نداده اید؟ آیا او مشکل شخصی دارد؟ و یا نحوه مدیریت شما در ارتباط با او غلط است؟